tourist friendly eruption - Reisverslag uit Grímsstaðaholt, IJsland van EllyHansSeattle - WaarBenJij.nu tourist friendly eruption - Reisverslag uit Grímsstaðaholt, IJsland van EllyHansSeattle - WaarBenJij.nu

tourist friendly eruption

29 Augustus 2014 | IJsland, Grímsstaðaholt

Na de aankomst op 28 augustus in IJsland hebben we heerlijk geslapen in de nacht dat er een vulkaan was uitgebarsten. Niks van gemerkt. Tijdens het ontbijt in het hotel ook geen bijzonderheden of onrust gemerkt.

We hadden een bustour geboekt en toen de chauffeur een kwartiertje onderweg was vertelde hij dat er in de afgelopen nacht wat was gebeurd, maar dat we ons daarover geen zorgen hoefden te maken. Het kon het begin zijn van iets groters, maar ook kon het niet meer dan dat zijn. Een simpele, voor toeristen vriendelijke, uitbarsting van een vulkaan.

Voorspellen is moeilijk. Je kunt, volgens die chauffeur, de komst van de Messias voorspellen, je kunt het einde van de wereld voorspellen, je kunt het weer van morgen voorspellen, maar je weet het nooit zeker.

De media blazen (volgens de chauffeur) alle kleine problemen veel te veel op. Zo kwam er ooit een buitenlandse TV-ploeg die aan een kleuterschool met onervaren leiding vroeg of alle kinderen even een STOFmaskertje wilden dragen voor een leuke foto. Dezelfde avond op het grote nieuws: in IJsland moeten alle mensen in het hele land een GASmasker dragen, zo erg is het met de uitbarstingen van alle vulkanen. Dat is dus onder meer slecht voor het toerisme en dus slecht voor de economie van IJsland.

Er zijn ongeveer 400 vulkanen, waarvan er ongeveer 40 doorlopend rommelen en waarvan er dus 1 de afgelopen nacht echt een beetje ontploft is, maar waar niemand zich hier druk om maakt.

We hadden vandaag de mooie zuidkust in de aanbieding. Zo kwamen we door een stadje, waar de grootste rivier van IJsland doorheen gaat. 400 kuub water per seconde. dus vierhonderdduizend liter per seconde!

Vergeet alle verhalen over dingen die in IJsland zo duur zijn omdat ze ALLES moeten importeren en aanvoeren per boot of vliegtuig. We kwamen langs de grootste fabriek van melk en melkproducten, we kwamen langs weilanden met paarden, schapen en koeien, ze hebben rivieren waar de beste en mooiste zalm wordt gevangen. Je kunt een stukje rivier pachten om daar zelf zalm te vangen, denk dan aan 1000 euro per dag aan pacht. Er is in Reykjavik de mogelijkheid voor arme mensen om van de gemeente een stukje rivier te pachten, denk dan aan 100 euro voor een halve dag en dat je niet vaker dan 1x per jaar daarvoor in aanmerking komt.

We hadden een prima gids = chauffeur van de bus. Heel relaxed. Had alle tijd. We moesten bijvoorbeeld op een bepaalde tijd weer terug zijn na de lunch en hij kwam zelf 10 minuten later. Toen iemand daarover een opmerking maakte zij hij, dat we beter op hem konden wachten dan hij op 1 van ons. En niemand die nog protesteerde.

Maar hij vertelde prachtige verhalen en had veel informatie over van alles. Te veel om hier en nu te herhalen, wellicht komt er nog wat bovendrijven in de komende uren. De tour begon door het ophalen bij het hotel, de bus was er om 0820 en we werden weer bij het hotel afgezet om 1930 uur.

Morgen weer een tour, zondag schijnt het heel slecht weer te worden, veel wind, waardoor het niet prettig zou zijn om buiten in open vlakten dingen te bezichtigen, ook alweer volgens die chauffeur. Zijn advies was om in de stad te blijven, dus een hop-on, hop-off bus zou het kunnen worden.

• 04 September 2014 - 16:02

Tonneke:

Wat een prachtig verhaal. Ik voelde me bijna bij jullie in bus. Geweldig

September 2014 we will live on an acre in North Bend, Washington. North Bend is 34 highway miles to Seattle and 19 highway miles to the lowest (3000 ft) pass (and 3 ski areas) in the Cascade mountain range. Approximately 3 hours by auto or train to Portland, Oregon or Vancouver BC, Canada. Easy access to all Evergreen state attractions; Mt. Rainier, Mt. St. Helens, Puget Sound, Pacific Ocean, Seattle, etc.

Actief sinds 07 Aug. 2014